Tendinita lui Ahile, o „meteahna” a celor care fac sport

tendinita-lui-Ahile

Cred ca auzit de Ahile sau Achile, celebrul erou din mitologia greaca, cel care a participat la razboiul troian. Legenda spune ca, atunci cand s-a nascut, Thetis, mama sa, a dorit sa il faca nemuritor si l-a scufundat in intregime in apele Styx-ului. Insa, o parte din corpul sau, si anume, calcaiul de care il tinea mama sa, a ramas afara, ramanand vulnerabil. Totusi, Ahile era considerat o fiinta cu puteri supranaturale, prietenii sai numindu-l „nemuritorul”.

In mitologie, exista o versiune a legendei in care se sustine ca zeul Apollo l-a sagetat pe Ahile exact in calcai, unicul sau punct sensibil. Expresia „calcaiul lui Ahile” este utilizata pentru a sublinia un punct vulnerabil al unei persoane, fie ca este vorba de partea fizica, fie de caracter.

Ce este tendonul lui Achile?

Tendonul lui Ahile este acea parte din corp care face legatura intre osul calcaiului si muschii de la nivelul gambei si este cel mai mare tendon din corpul uman. Acest tendon al lui Ahile este implicat in miscari solicitante precum aleargat, sarit si mers. Cei care realizeaza activitati fizice intense, cum ar fi jogging-ul pe distante lungi sau practica un anumit sport cum ar fi, baschetul, de exemplu, pot sa aiba probleme la nivelul acestui tendon si anume, inflamatiile care mai sunt cunoscute si sub denumirea de tendinita lui Achile.

De ce apare tendinita lui Achile?

Exista mai multe cauze care pot determina aparitia acestei afectiuni in aceasta zona a corpului. Asa cum s-a amintit mai sus, exercitiile fizice intense pot duce la sensibilizarea tendonului si pot determina aparitia tendinitei. De asemenea, exista si alti factori care pot declansa afectiunea. De exemplu, infectiile care exista in organism, dar si artrita reumatoida pot, in anumite conditii, sa declanseze tendinita lui Achile.

Sportivii, cei care practica antrenamente saptamanal si care nu au grija sa se incalzeasca corect inainte de a incepe programul de exercitii, pot dezvolta, in timp, tendinita. Incalzirea articulatiilor, a muschilor, a tendoanelor si a ligamentelor este un pas extrem de important in desfasurarea oricarei activitati fizice, indiferent de nivelul de intensitate. Cei care joaca tenis, mai ales cei profesionistii din domeniul acesta, executa in repetate randuri opriri bruste, ceea ce poate duce la dezvoltarea afectiunii la nivelul tendonului lui Achile.

O alta cauza ar putea fi purtarea de tocuri inalte pe perioade lungi, dar si purtarea incaltamintei care nu se potriveste ca marime. Este recomandat ca, la o anumita perioada de timp, sa se schimbe incaltamintea care se degradeaza. Si varsta este un factor care poate sa duca la aparitia tendinitei lui Achile.

Se cunoaste faptul ca oasele, tendoanele si ligamentele in timp, se degradeaza, isi pierd din densitate si din forta si astfel, devin mult mai vulnerabile la afectiuni. Alte cauze care ar putea duce la aparitia tendinitei ar fi si anumite leziuni sau rupturi anterioare ale tendonului, dar si existenta unor afectiuni precum osteoartrita sau guta.

incalzire-calcai

De unde stii ca ai tendinita lui Ahile?

Aceasta afectiune prezinta o serie de simptome pe care le vom prezenta in cele ce urmeaza. Astfel, in cazul in care simti o durere in zona din spate a gambei si care apare in special in prima parte a zilei, sa stii ca este posibil sa suferi de tendinita lui Ahile. De asemenea, afectiunea este caracterizata si de o anumita rigiditate la nivelul tendonului, care tinde sa se estompeze odata pe masura ce incepi sa te misti.

In cazul in care tendonul se rupe, durerea pe care o resimti este un extrem de puternica si poate fi insotita de un sunet ca un pocnet. In cazul in care se intampla asta, e posibil sa apara si vanatai in zona respectiva. Durerea se va extinde la nivelul piciorului, mai ales la calcai si te vei afla in imposibilitatea de a pune piciorul in pamant. Nu se poate pune problema de a merge sau de a realiza alte activitati fizice!

Una dintre solutiile pe care le poti lua atunci cand suferi de tendinita lui Ahile: tehnica RICE

Aceasta metoda este formata din anumiti pasi pe care ar trebui sa ii urmeze cei care sufera de tendinita lui Achile.

  • Primul este odihna (Rest). Este important ca cel care are tendinita sa isi mentine pociorul in repaos, timp de mai multe zile, pana in momentul in care durerea dispare total. De asemenea, nu trebuie pusa niciun fel de presiune pe tendonul afectat. In anumite cazuri, persoana poate utiliza si carje, daca este necesara deplasarea.
  • Urmatorul pas este gheata (Ice). Se pun cateva bucati de gheata intr-o punga care se aseaza pe tendonul afectat. Se mentine asa timp de 20-30 de minute, dupa care se indeparteaza punga. Gheata va face ca inflamatiile sa se reduca, dar si umflaturile. Cel de al treilea pas sunt compresele (Compression). Tendonul trebuie sa fie infasurat in niste comprese care au rolul de a strange tendonul afectat. Scopul este de a strange zona respectiva si de a preveni aparitia umflaturilor.
  • Ultimul pas este suspendarea piciorului (elevation). Cel care are tendinita lui Achile trebuie sa ridice piciorul afectat. In aceasta pozitie, sangele se intoarce la inima si previne umflarea piciorului in acea zona. Piciorul afectat trebuie asezat deasupra inimii, fie pe anumite perne sau pe o suprafata care sa permita mentinerea pozitiei „in sus”.

Un alt ajutor la care se poate apela in cazul in care cineva sufera de tendinita lui Ahile este banda kinesiologica. Aceasta banda a fost special creata pentru a reduce durerile de la nivelul tendoanelor, a ligamentelor suprasolicitate in urma antrenamentelor efectuate, dar si cele de la nivelul muschilor si a articulatiilor. Banda se poate aseza in zona din spate a gambei, acolo unde se simte durerea. Rolul ei este acela de a estompa aceste dureri, dar si de a sustine tendonul in procesul de recuperare.

Cel mai indicat ar fi, in cazul in care se doreste sa se apeleze la ajutorul benzii kinesiologice, sa se ceara opinia unui medic care poate sa arate cum se aplica corect banda kinesiologica si cat timp se poate mentine in zona piciorului.

Cum se poate preveni aparitia tendinitei lui Ahile?

Exista o serie de factori care pot contribui la prevenirea acestei afectiuni. Astfel, o prima masura ar fi aceea de a incalzi toate segmentele corporale, in special articulatiile, ligamentele si tendoanele. Aceste exercitii de incalzire trebuie efectuate inaintea oricarui antrenament si trebuie sa dureze minim 10 minute. Dupa aceat pas, se poate trece la o crestere a intensitatii exercitiilor. Pentru prevenirea tendinitei, se pot realiza si exercitii de flexibilitate, care ar trebui realizate in prima parte a zilei.

Aceste exercitii vor ajuta tendonul lui Achile sa fie mai putin vulnerabil la raniri. Este important ca cei care practica un anumit sport sau mai multe, sa le combine in asa fel incat sa nu streseze tendonul lui Achile; intensitatea exercitiilor realizare trebuie sa difere, sa fie atat moderata si scazuta, dar si ridicata.

Si incaltamintea are un cuvant destul de greu de spus pentru prevenirea afectiunii. Calcaiul trebuie sa fie putin inaltat cand sta in pantof, tocmai pentru a mai scadea tensiunea care poate sa apara la zona tendonului. Nu este recomandat sa se poarte aceeasi pereche de pantofi pentru o perioada prea mare de timp, pentru a nu solicita tendonul. De asemenea, este necesar sa se evite incaltamintea cu tocuri prea inalte sau cea care este prea stramta.

Daca se va tine cont de aceste sfaturi, tendonul lui Achile poate sa ramana, pentru o perioada lunga de timp, o zona puternica din corpul uman si nu una vulnerabila, asa cum s-a intamplat in cazul eroului legendar grec.

Lasă un răspuns