Cum se recupereaza un sportiv?

sport

Este o buna intrebare, avand in vedere ca tot mai multi oameni incep sa faca sport, indiferent ca este vorba de un hobby sau de o activitate dusa la un nivel mai inalt. Acesta este un lucru minunat, pentru ca miscarea inseamna sanatate si sanatatea inseamna o viata traita la anumite standarde.

Fie ca alegi sa te antrenezi in sala de forta, fie ca inoti sau joci forbal cu prietenii, este important sa stii ce masuri sa iei pentru a te simti mai bine dupa, atat la nivel fizic, cat si la nivel psihologic.

Ce inseamna aceasta recuperare? Inseamna ca, dupa ce ai finalizat antrenamentul, tu trebuie sa o iei mai usor; sa iei o pauza de la orice tip de efort care te solicita prea tare. Astfel, tu vei permite corpului sa se readapteze la acea stare de repaos cu care este obisnuit.

antrenament

Recuperarea  – atat de necesara pentru a fi in forma

Cred ca de multe ori ai avut tendinta de a exagera atunci cand ai desfasurat anumite activitati de ordin fizic. Ai adus organismul in faza care se numeste „burn-out”, adica l-ai suprasolicitat. In asemenea situatii, recuperarea fizica este un pas important. Cred ca si tu faci parte din categoria acelor persoane care vor sa faca foarte mult intr-un timp cat mai scurt posibil, ceea ce nu este foarte indicat. Daca uiti sa faci si pauze cand esti la antrenament, trebuie sa stii ca acest aspect poate sa conduca la o diminuare a performantelor tale fizice. Asta ai sa vezi in timp!

Este important sa pui mereu accentul, indiferent de sportul pe care il practici sau de antrenamentul pe care il desfasori, pe echilibru, adica sa ai grija la timpul pe care tu il aloci miscarii si momentelor de pauza. Unul dintre cele mai importante aspecte este recuperarea si acesta se refera la anumite metode la care tu poti apela fie pentru a reduce oboseala, fie pentru alte probleme care pot sa apara in timpul antrenamentului cum ar fi, de exemplu, luxatiile, inflamatiile sau vanataile.

  • Somnul odihnitor, cel mai bun prieten al celui care se antreneaza

Cea mai buna metoda prin care tu ai putea sa te recuperezi este sa beneficiezi de un somn bun. Sunt recunoscute beneficiile unui somn de calitate asupra organismului, dar si asupra creierului. Se recomanda un somn de cel putin 8 ore pentru cineva care a avut un antrenament solicitant in ziua respectiva. Deci, daca vrei sa ai energie a doua zi si sa te simti fresh, culca-te devreme!

  • Asculta muzica buna sau mediteaza!

Una dintre cele mai bune metode de a te deconecta este sa asculti muzica. Aceasta te va relaxa si te va ajuta sa te odihnesti mai bine. Nimic nu este mai placut decat sa asculti muzica preferata la finalul unei zile solicitante, plina de antrenamente si exercitii cu greutati. O alta activitate pe care tu o poti desfasura este meditatia. Daca nu stii cum sa precedezi, te poti informa in acest sens de la cineva care practica meditatia sau de pe internet. Este una dintre cele mai eficiente metode de relaxare a mintii si a corpului.

recuperare-sportiva

  • Plimba-te cat mai mult sau mergi pe bicicleta!

Una dintre cele mai indicate forme de recuperare fizica este…activitatea fizica. Ai auzit bine! Dar este vorba despre activitatea usoara care nu solicita organismul in modul in care il solicita acele antrenamente pe care tu le desfasori. Fie ca alegi sa mergi pe jos in parc sau pana la magazinul tau preferat care se afla la 3 strazi distanta, important este sa te plimbi! Sau, daca iti place sa mergi cu bicicleta, si mai bine! Te poti plimba timp de 20-30 de minute cu ea si ai sa vezi ca o sa te simti revigorat!

  • Fa exercitii de stretching!

Acest gen de exercitii au un impact pozitiv asupra articulatiilor tale pe care le-ai solicitat in timpul antrenamentelor, dar si asupra muschilor, a tendoanelor si a ligamentelor. Trebuie sa stii ca, in caz de suprasolicitare a acestora, fie ca este vorba de articulatii sau muschi, tu poti interveni si iti poti ajuta corpul prin intermediul benzii kinesiologice. Aceasta a fost special creata pentru a diminua durerile musculare sau articulare, pentru a reduce umflaturile, dar si vanataile. Deci, daca si tu ai asemenea probleme in urma antrenamentelor pe care le faci, este bine sa stii ca poti utiliza banda kinesiologica.

  • Mananca sanatos!

Daca vrei ca organismul tau sa se recupereze asa cum trebuie, ai grija la ceea ce ii dai cand vine vorba de alimente. Indicele glicemic al acestora trebuie sa fie unul ridicat si moderat. Cantitatea de glicogen trebuie refacuta si de aceea tu trebuie sa mananci „ca la carte”. Astfel, este indicat sa consumi carbohidrati complecsi si proteine de calitate, mai ales daca antrenamentele tale sunt grele. Si sa nu uiti sa te hidratezi corespunzator! (cel putin 2 litri de apa pe zi).

Cat timp este recomandat pentru recuperare?

Ca tu si corpul tu sa aveti parte de o recuperare eficienta, terapeutii recomanda ca cei care practica un sport anume sau orice alt tip de antrenament, sa se odihneasca cel putin o data pe saptamana. Aici, ma refer la partea fizica. In ceea ce priveste recuperarea la nivel psihologic, este indicat, asa cum am precizat ceva mai sus, sa faci ceva ce iti place si te relaxeaza. Fie ca asculti muzica, te plimbi, meditezi sau desenezi, important este ca mintea sa se deconecteze total! Unii mai recomanda si cateva sesiuni de ras sanatos, care are efecte uimitoare asupra intregului corp, dar si asupra inimii (la propriu si la figurat). In acest sens, te-ai putea uita la cateva comedii bune impreuna cu prietenii tai!

Recuperarea este foarte importanta daca vrei sa faci performanta de fiecare data cand te antrenezi. Trebuie sa eviti suprasolicitarea, pentru ca aceasta poate sa duca la fenomene precum oboseala extrema, iritabilitate, dureri puternice de muschi si de articulatii, chiar si depresie (prin cresterea excesiva a nivelului de cortizol). Asadar, respecta-ti mereu corpul si ai grija sa mentii un echilibru optim intre miscare si repaos! Si ai sa te bucuri mereu de sanatatea corpului, dar si a mintii si sufletului!

Lasă un răspuns