Cum sa ai articulatii sanatoase?

dureri-de-articulatii

Toata lumea vrea sa ramana sanatoasa pana la adanci batraneti! Este ceva normal sa doresti sa ramai tanar si frumos pana la 100 de ani! Nimeni nu vrea sa imbatraneasca, nimeni nu doreste sa aiba dureri de articulatii sau sa fie bolnav! A sti cum sa te mentii sanatos a devenit, in epoca noastra, o adevarata provocare pentru fiinta umana.

„Mens sano in corpore sano”

A avea o minte sanatoasa este o adevarata binecuvantare! Dar si un corp sanatos, care sa functioneze asa cum trebuie si care sa iti permita sa faci ceea ce iti doresti si ce iti place reprezinta o tinta a fiecarei persoane care se respecta. Este normal sa imbatranesti, pentru ca face parte din viata si din modul in care esti construit. Dar cum imbatranesti, aici este cheia! Ce anume trebuie sa faci pentru a ajunge sa ramai „tu” cat mai mult timp?

Ce probleme pot sa apara odata cu varsta?

Odata cu trecerea timpului, pot sa apara mai multe probleme, deoarece corpul se transforma la nivel celular si nu mai are aceeasi „putere genetica” ca in anii tineretii. Muschii isi pot pierde din forta si din volum, metabolismul scade, densitatea osoasa are si ea de suferit, sistemul hormonal se modifica si el, pe masura ce femeia se apropie de menopauza.

Articulatiile, un subiect sensibil al corpului uman

Articulatiile reprezinta zone din corp care sunt extrem de fragile si sensibile. Ele au la baza cartilajul si, daca acesta se distruge, organismul nu il mai poate regenera. Atunci cand articulatiile se subtiaza, acest aspect poate duce la aparitia unor afectiuni precum osteoartrita. Aceasta este caracterizata de umflarea articulatiilor, dar si de acea rigiditate in desfasurarea anumitor miscari. Cei care sufera de aceasta afectiune se plang si de dureri care, in anumite situatii, pot fi destul de puternice.

Stilul de viata poate sa duca la „fragilizarea” sau la uzarea articulatiilor

Modul in care alegem sa traim ne afecteaza corpul! Daca suntem sedentari si stam foarte mult jos, fara sa facem miscare pe toata durata zilei, ne va afecta! Cum? Prin faptul ca muschii isi vor pierde din masa, ca grasimea se va acumula si vom avea un metabolism greoi. Si articulatiile au de suferit daca nu suntem activi si nu ne miscam mai mult! Kg in exces nu fac bine articulatiilor! Orice kg in plus reprezinta o presiune pe care aceste articulatii trebuie sa o suporte si duce, in timp, la suprasolicitarea lor.

Atrita, de exemplu, poate sa apara si la persoanele de 30 sau 40 de ani. Nu mai e o regula ca aceasta sa apara la varste mai inaintate. Cauza? Stilul de viata deficitar. Lipsa de miscare, dieta necorespunzatoare si kg in plus duc la distrugerea articulatiilor mult prea devreme. Obezitatea este un fenomen care apare chiar la varste destul de mici, asa ca de ce sa ne miram ca la 30 de ani lumea deja are probleme in acest sens? Conform studiilor care s-au facut, se pare ca femeile prezinta afectiuni articulare in zona genunchiului si a talpii, mai ales, in timp ce barbatii au afectate mai mult zone precum soldul, mana si coloana vertebrala.

afectiuni-articulare

Cum se poate interveni pentru a avea articulatii sanatoase?

Primul pas pe care cineva il poate face pentru a se asigura de sanatatea propriilor articulatii este sa faca miscare! O masa musculara puternica asigura si articulatii la fel de puternice! Atunci cand cineva face miscare sau practica un anumit sport, muschii corpului lucreaza impreuna cu articulatiile, dar si cu ligamentele si tendoanele.

Cu cat muschii sunt mai puternici, cu atat vor ajuta la mentinerea unei stabilitati mai mari a articulatiilor. Muschii puternici reprezinta o conditie pentru a scadea riscul unor posibile accidentari. De asemenea, cu cat sunt mai puternici, cu atat vor fi mai capabili sa absoarba socurile care vin din exterior si care ar putea sa lezeze articulatiile.

Acestea pot fi protejate, conform terapeutilor din medicina, si cu ajutorul unui accesoriu special, care se numeste banda kinesiologica. Aceasta banda, care seamana foarte bine in modul in care a fost creata, cu pielea umana, ajuta la estomparea durerilor care pot sa apara atat la nivel muscular, cat si la nivel articular. Foarte multi sportivi sau cei care urmeaza anumite antrenamente, isi aplica, in anumite zone din corp, bucati de banda kinesiologica tocmai cu scopul de mai reduce din durerile resimtite sau sa reduca umflaturile care apar in urma unor accidentari. Important este modul in care se aplica aceasta banda. Tehnicile sunt cunoscute de cei care lucreaza in domeniu, de maseuri sau de terapeutii care au contact cu sportivii.

In cazul in acre vrei sa folosesti aceasta banda kinesiologica, cel mai bine este sa discuti mai intai cu un medic sau cu cineva care are cursuri de specialitate, pentru ca doar asemenea persoane iti pot oferi informatiile de care ai nevoie si te pot invata cum sa iti aplici singur banda in diverse zone ale corpului. Aceste benzi sunt foarte bune si pentru articulatii, deoarece pot oferi o stabilitate mai mare in desfasurarea anumitor miscari, fie ca este vorba de diverse antrenamente sau activitati casnice.

Orice sport este bun pentru a-ti mentine articulatiile sanatoase?

Specialistii recomanda, pentru a beneficia de articulatii sanatoase pana la adanci batraneti, anumite activitati cum ar fi cele specifice pilates-ului sau cele care se fac in yoga. De asemenea, un sport pe care ai putea sa il faci fara sa iti faci griji ca ti-ar putea afecta articulatiile corpului, este inotul. Este unul dintre acele sporturi care activeaza toti muschii  odata deci, si toate articulatiile. Tot el va da o forma frumoasa corpului si iti va mari, in timp, rezistenta fizica.

Daca iti palce sa alergi sau iti place sa joci tenis, ar trebui sa stii ca nu este indicat sa realizezi aceste activitati pe suprafete prea dure. De ce? Pentru ca acestea pun o presiune prea mare pe articulatii si va duce la uzarea lor. O zona care ar avea mult de suferit in acest sens, este genunchiul. Deci, trebuie avuta mare grija la ce fel de sport este ales, la natura activitatii si la modul in care este executata.

Greutatea normala, o conditie a unor articulatii sanatoase

Asa cum s-a amintit mai sus, orice kg in plus exercita presiune asupra articulatiilor, in special asupra genunchilor. Nu mai vorbim de efectele pe care le are grasimea in exces asupra organelor interne, asupra metabolismului, dar si asupra celorlalte sisteme din organism. Si nu doar corpul are de suferit din cauza kg in exces, ci si stima de sine.

Obezitatea reprezinta unul dintre principalii factori care duc la aparitia osteoartritei la genunchi, dar si la nivelul soldului. De asemenea, nu putine sunt cazurile in care oamenii au apelat la operatii de inlocuire a genunchiului, din cauza lezarii totale a acestei zone. Studiile care s-au facut sustin faptul ca femeile sunt mai afectate decat barbatii la nivel articular, in cazul in care sufera de obezitate.

Modul in care stai iti influenteaza sanatatea articulatiilor

Estre adevarat faptul ca pozitia corpului, faptul ca cineva sta „ghebos” poate afecta articulatiile. Gatul, picioarele, spatele si coloana vertebrala au de suferit in cazul in care se sta foarte mult in pozitii incorecte si nu se iau masuri in acest sens. Este important sa se tina cont de cum sta corpul si de pozitia pe care o are in momentul in care se ridica ceva, mai ales daca are o anumita greutate.

Se stie ca este la moda sa se poarte rucsace; ca este mai comod, ca se pot pune mai multe in el, nu are importanta de ce cineva alege sa il poarte. Problema ramane la numarul de kg care este purtat in spate si la modul in care se poarta rucsacul. Nu de multe ori am vazut tineri, mai ales, care poarta acest accesoriu pe un singur umar. Greutatea respectiva nu este distribuita in mod egal pe ambii umeri si ei vor avea de suferit, in timp. Este recomandat sa se poarte pe ambii umeri in asa fel incat, articulatiile sa nu aiba de suferit.  Si cand se ridica ceva foarte greu de jos, persoana trebuie sa se foloaseasca de genunchi, indoindu-i usor si sa nu se foloseasca numai de muschii spatelui atunci cand face asta.

Ai grija la ceea ce faci si la cum faci!

Oricine se poate accidenta! Se poate intampla oricui si in orice moment! De aceea, este importanta atentia atunci cand se practica un sport sau oricare activitate fizica! Incalzirea este esentiala inaintea oricarui antrenament, pentru ca in aceasta etapa se pregatesc articulatiile, muschii, ligamentele si tendoanele pentru efort de intensitate crescuta. In cazul in care se trece direct la executarea antrenamentului fara a fi facut incalzirea initiala, se pot produce leziuni la nivelul articulatiilor si se poate ajunge chiar si la rupturi de ligamente. Nu putine sunt cazurile in care sportivii au suferit accidentari la nivelul genunchiului, rupandu-si meniscul sau ligamentele de la acest nivel.

Este necesar sa se adapteze programul de exercitii fizice in asa fel incat acestea sa nu duca la lezarea articulatiilor. Un antrenament prea intens sau care este desfasurat pe o perioada prea mare, de exemplu, 3 ore, poate sa afecteze serios articulatiile corpului. Specialistii recomanda ca, in cazul celor care observa ca, in timp ce efectueaza exerciile fizice, cum ar fi, de exemplu, genoflexiunile, simt durere in zona genunchiului, cel mai bine este sa le evite si sa faca ceva care este mai putin solicitant.

  • Respecta-ti corpul, cunoscandu-i limitele!

Sa iti depasesti limitele este un sfat bun, pana la un anumit punct! In cazul in care se depaseste acel punct, nu mai este vorba de evolutie, ci de regres, tocmai pentru ca organismul are de suferit in urma activitatii fizice. Practic, el nu mai beneficiaza de pe urma sportului, ci se imbolnaveste. Daca ai ales sa practici un sport, trebuie sa ai grija ca exercitiile pe care tu le faci sa nu iti suprasolicite incheieturile. Febra musculara este un fenomen normal care apare dupa orice antrenament. Insa, daca dureaza mai mult de cateva zile, asta este un semnal ca trebuie sa o iei mai usur sau sa iti modifici gama de exercitii fizice.

Ai grija la intensitatea exercitiilor pe care tu le faci la antrenament! Antrenorii de fitness recomanda sa cresti aceasta intensitate de la o saptamana la alta cu doar cu 10%. Iti vor spune ei ce implica aceasta crestere de 10% si tot ei iti pot arata cum sa realizezi corect antrenamentul, in asa fel incat corpul tau si, mai ales articulatiile, sa nu aiba de suferit.

  • Daca te doare, pune gheata pe incheieturi!

Daca in urma antrenamentelor simti durere si vezi ca s-au umflat anumite zone din corp, poti pune comprese cu apa rece sau cu gheata. Ceea ce trebuie sa faci este sa pui niste bucati de gheata intr-o punga, sa o invelesti intr-un prosop si sa o aplici pe zona dureroasa. De asemenea, asa cum ma mai amintit deja, ceea ce te mai poate ajuta in caz de durere sau umflatura, este banda kinesiologica. Poti vorbi cu antrenorul tau despre ea si despre cum te poate ajuta! Sau medicul iti poate spune cum functioneaza si cum o poti aplica corect.

Daca durereile tale sunt foarte mari, cel mai indicat este sa te duci la un doctor! Daca vezi ca durerea care apare la nivelul articulatiilor nu dispare in cateva zile, desi ai folosit antiinflamatoare, unguente si ai avut si momente de repaos, du-te la medic! Doar asa ai sa poti preveni lezarea si deteriorarea articulatiilor.

  • Mananca sanatos si pentru articulatiile tale!

Un stil de viata sanatos, bazat atat pe miscare, cat si pe o dieta echilibrata, este o retata potrivita pentru a te putea bucura de un corp sanatos deci, si de articulatii puternice. Organismul are nevoie de toate vitaminele si mineralale care exista in natura, pentru a putea functiona asa cum trebuie. Tu iti poti lua aceste elemente din legume, din fructe, dar si din carne si lactate. Nicio grupa alimentare nu trebuie omisa! Provocarea este cand vine vorba de modul in care sunt combinate alimentele, dar si la ce cantitate este ingerata zilnic. Sa nu uitam si de rolul cerealelor integrale in dieta sanatoasa, dar si a semintelor. Acestea sunt pline de grasimi esentiale de care are nevoie organismul pentru a functiona in cel mai bun mod posibil!

Sfatul speciailistilor este sa se manance peste de cel putin doua ori pe saptamana, tocmai pentru ca sunt o sursa foarte bogata de vitamina D, o vitamina extrem de importanta in mentinerea oaselor si articulatiilor sanatoase. De asemenea, si soarele poate ajuta corpul sa produca aceasta vitamina, prin expunerea, a cel mult 20 de minute pe zi, la soare.

  • Alcoolul si tigarile, inamicii sanatatii tale

Daca vrei sa fii sanatos si sa te bucuri de articulatii si oase sanatoase, atunci trebuie sa stii ca alcoolul si tigarile nu sunt o ideea prea buna. Conform cercetarilor care s-au facut, se pare ca persoanele care fumeaza sunt de doua ori mai supuse riscului de a suferi de artrita reumatoida, decat sunt cei care nu au acest viciu. La fel, se pare ca si consumul de alcool ar duce la declansarea anumior afectiuni precum artrita. Sfatul este moderatia cand vine vorba de consumul de alcool.

Sanatatea este un dar unic asa ca, ai grija mare de ea!

A trai sanatos este o alegere a fiecaruia! Ca este vorba de miscare, de dieta, de fumat sau de consumul de alcool, fiecare om este responabil pentru alegerile pe care le face. Intrebarea este, daca este pregatit si pentru efectele pe care le pot avea alegerile personale! Cu siguranta, ca nu e! Insa, nu trebuie sa apara acel „prea tarziu”! Daca se iau din timp masuri de prevenire si daca se va pune accent pe nevoile corpului, dar si pe limitele sale, oricine se va putea bucura de un corp sanatos, cu articulatii puternice si rezistente.

Lasă un răspuns